8
Befrielse från syndens slaveri
Anden ger kraft
Därför [på grund av vad Jesus gjort, se Apg 7:25] finns det nu ingen fördömelse för dem som är i den Smorde (Messias, Kristus) Jesus. För livets Andes lag har i den Smorde (Messias, Kristus) Jesus gjort mig fri från syndens och dödens lag.
Det som var helt omöjligt för lagen, eftersom den var svag på grund av den fallna naturen (köttet), det gjorde Gud. Han sände sin egen Son [till världen] som syndoffer, till det yttre lik en syndig människa (med kött, i en kropp), och fördömde synden i den mänskliga fallna naturen (dömde och verkställde domen mot synden i köttet). Så skulle lagens krav [singular – betonar helheten i lagen, se Rom 13:9] helt och fullt uppfyllas i oss som inte vandrar (lever) efter vår fallna natur (köttet) utan efter Anden. De som är (vanemässigt följer, domineras och styrs) av köttet (den syndfulla naturen, egen styrka, vilja, känslor) tänker på (är fullt upptagna med) det som hör till köttet, men de som är av (vanemässigt följer) Anden tänker på det som hör till Anden. Köttets sinne är död, men Andens sinne är liv och frid [både nu och för evigt]. Orsaken är att köttets sinne är i fiendskap mot Gud. Det underordnar sig inte Guds lag och kan det inte heller. De som lever i köttet kan inte behaga Gud.
Ni däremot lever inte i köttet utan i Anden, eftersom Guds Ande bor i er. Den som inte har den Smordes (Kristi) Ande tillhör inte honom. 10 Om den Smorde (Messias, Kristus) bor i er är visserligen kroppen död på grund av synden, men Anden är (har och ger) liv på grund av rättfärdigheten. 11 Och om Anden från honom som uppväckte Jesus från de döda bor i er, då ska han som uppväckte den Smorde (Messias, Kristus) från de döda också göra era dödliga kroppar levande genom sin Ande som bor i er.
 
12 Vi har alltså skyldigheter, syskon (bröder och systrar i tron), men inte mot vår köttsliga natur så att vi ska leva efter köttet. 13 Om ni lever efter köttet kommer ni att dö. Men om ni genom Anden dödar kroppens gärningar kommer ni att leva.
Barnaskapets ande
14 För alla som leds (ständigt drivs) av Guds Ande är Guds söner (barn). 15 För ni tog inte emot en slaveriets ande som leder till fruktan, utan ni har tagit emot barnaskapets Ande, i vilken vi ropar (hjärtligt och innerligt): ”Abba (pappa), min Fader!”
 
[Den som tagit emot Jesus har blivit adopterad in i Guds familj, vilket innebär full rätt till allt som föräldern äger. ”Abba” betyder pappa på arameiska som var det språk Jesus och hans lärjungar talade till vardags. De första ord ett litet barn lärde sig säga var pappa och mamma, ”abba” och ”imma”. Uttrycket ”Abba Fader” visar att vi får vara Guds barn och ha en nära familjerelation till vår himmelske Fader.]
 
16 Anden själv vittnar med (till) vår ande att vi är Guds barn, 17 och om vi är [hans] barn, så är vi också [hans] arvingar. Å ena sidan Guds arvingar, å andra sidan medarvingar till den Smorde (Messias, Kristus), förutsatt att vi delar hans lidande för att också få dela hans härlighet (ära).
 
18 Jag har kommit fram till (efter att noga beräknat alla för- och nackdelar), att den här tidens lidanden betyder ingenting i jämförelse med (kan inte, och är inte ens värdiga att jämföras med) den härlighet (ära, glans) som ska uppenbaras i oss (över oss, bli vår). 19 För hela skapelsen (allt skapat) väntar (längtar innerligt med förväntan) på att Guds söner (barn) ska uppenbaras (bli synliga). [De troende är nu Guds barn, men den härlighet som finns i detta barnaskap är ännu inte uppenbarad. Det kommer först att ske då Jesus kommer tillbaka, se 1 Joh 3:2.]
20 Hela skapelsen (allt skapat, naturen) har blivit lagd under förgängelsen (utsattes för fåfänglighet, meningslöshet), inte av egen vilja utan på grund av honom som lade den därunder. [Gud tillät det att ske.] Ändå finns det hopp om 21 att skapelsen en gång ska bli fri från sitt slaveri under förgängelsen (förfall, oordning) och få den frihet som Guds barn får när de förhärligas. 22 Vi vet ju att hela skapelsen har ropat (suckat) och lider tillsammans i smärta (i födslovåndor) fram till nu. 23 Och inte bara den, även vi som har fått en försmak av Andens gåvor (förstlingsfrukter, se 2 Kor 1:22; Ef 1:14) suckar inom oss medan vi troget väntar på vår adoption (barnaskapet), vår kropps befrielse. 24 För i detta hopp [denna förvissning att kroppen ska befrias] är vi frälsta (helade, upprättade, befriade). Men ett hopp (en förväntan) som man sett är inte ett hopp, för hur kan någon hoppas på något han redan har sett (upplevt)? 25 Om vi hoppas (har en förväntan) på det som vi inte ser, så ser vi fram emot det med tålamod (står fast även om vi prövas).
Anden hjälper
26 På samma sätt hjälper Anden oss (erbjuder en hjälpande hand för att bistå oss) i vår svaghet. För vi vet inte exakt vad vi borde be om (hur vi lämpligast bör be). Men Anden själv ber (går i förbön, vädjar) för oss med suckar som inte kan beskrivas i ord. 27 Och han, som ständigt rannsakar (ser igenom, undersöker, utforskar) hjärtan, han vet (känner till, är medveten om) vad Andens tankar (planer, syften) är, för han vädjar (ber och manar ständigt gott) för de heliga så som Gud vill.
Mer än en segrare!
28 Vi vet med full säkerhet att allt ständigt samverkar till det bästa för dem som:
älskar Gud och
är kallade efter hans syften [som har gensvarat på hans kallelse och lever i hans vilja].
29  [Gud är allvetande.] Han visste på förhand vilka som skulle bli hans en dag, och han har förutbestämt att deras inre karaktär ska formas efter hans Sons avbild, så att han [Jesus] skulle bli den förstfödde (högsta, mest betydelsefulla) bland många syskon (bröder och systrar i tron).
 
30 Dem han förutbestämt [att de skulle ta emot Jesus och formas efter hans avbild],
har han även kallat,
och dem han kallat,
har han även förklarat rättfärdiga,
och dem han förklarat rättfärdiga,
har han även skänkt sin härlighet (dem reser han upp till en högre standard).
 
31 Vad ska vi nu säga om allt detta?
Om Gud är för oss, vem kan vara emot oss?
 
32 Han som inte ens skonade sin egen Son utan utlämnade honom (tillät honom bli dödad) för oss alla, skulle han inte med honom också fritt ge oss allt annat?
 
33 Vem kan anklaga Guds utvalda? Det är Gud som rättfärdiggör.
 
34 Vem är den som dömer? [Det är Jesus som har all auktoritet och är den som ska döma alla människor en dag.] Den Smorde (Messias, Kristus) är den som har dött, och ännu viktigare, har uppstått från de döda, han sitter nu på Guds högra sida och vädjar (ber ständigt, manar gott) för oss.
 
35 Vad skulle kunna skilja oss från den Smordes (Kristi) osjälviska, utgivande kärlek?
 
[Paulus nämner nu sju lidanden en troende kan behöva genomlida. Listan ökar i intensitet och allvar. Paulus beskriver en del av sina umbäranden för korintierna, se 2 Kor 11:23-28.]
 
Lidanden (generellt ord för problem, stress, pressande situationer),
eller bekymmer (ångest, tvingande yttre omständigheter, bokstavligt: ”smala passager, ett litet hoptryckt område”),
eller förföljelse (förtryck),
eller hunger (då man är utan det allra nödvändigaste),
eller nakenhet (ofrivillig exponering),
eller fara [då det är riskfyllt att bekänna Jesus],
eller svärd (dödande svärd, dvs. med risk för livet)?
 
36 Som det även står skrivet [Ps 44:23]:
 
På grund av dig [vår tro på dig Gud] blir vi dödade hela dagen [är våra liv i ständig fara],
vi räknas (ses i människors ögon) som slaktfår.
 
37  [Skulle något av detta kunna skilja oss från Jesu kärlek?] Nej, i allt detta vinner vi en överlägsen seger [är vi mer än segrare genom att vi, förutom den triumferande segern, också ger ära till Gud, välsignelse till andra och oss själva], genom honom som har älskat oss (med sin osjälviska, utgivande kärlek).
 
38 Jag är helt övertygad (förvissad) om att:
 
[Nu räknar Paulus upp tio saker som finns i Guds universum. Ofta är det motpoler. Denna lista tar vid där uppräkningen av sju lidanden slutade – martyrdöden av svärd, se vers 35.]
 
varken död [med all sin skräck och plåga],
eller liv (ett överflödande liv) [med sina lockelser],
varken änglar,
eller andefurstar [demoniska furstar],
eller auktoriteter (makter) [både mänskliga tyranner och demoniska krafter],
 
varken vad som sker just nu,
eller vad som kommer att hända,
39 varken någonting upphöjt [världen ovanför, något övernaturligt],
eller något djup [makter i den mörka och onda världen, helvetets krafter],
eller något annat skapat [djur, människor, universum, eller mänskliga skapade myndigheter, ordningar, strukturer]
 
[inget av detta] ska kunna skilja oss från Guds utgivande kärlek, som är i den Smorde (Messias, Kristus) Jesus, vår Herre.